donderdag 23 april 2009

Heb jij al een wilde bloemenwei?

Hoe bedoel je, "nee"? Oh, je hebt een balkon. En jij? Slechts een achtertuintje van 65 m2, geen hectaren groot veld.
Hmmm, en jullie denken dat dit geldige excuses zijn om geen wilde bloemenweide te maken?

Echt waar?
Wat zeg je? Je zou echt ontzettend graag zo'n wilde bloemenweide willen hebben, want ze zijn zoooooooo mooi en de insectjes zijn er dol op.
Inderdaad, met een wilde bloemenweide trek je ontzettend veel fladderende flinders en zoemende zijtjes, eh bijtjes aan, da's helemaal waar. Onze vriendjes de vlinders en bijtjes kunnen tegenwoordig elke hulp, die wij tuinliefhebbers ze kunnen geven, goed gebruiken. En je hebt ook nog eens maandenlang veel kleur en fleur om volop van te genieten, zowel buiten als binnen want veel wilde bloemetjes staan ook goed in een vaas.
Dit is de wilde bloemenwei die ik vorig jaar had. Mooi he? Ik ben dol op korenbloemen, wilde margrietjes, koolzaad, bolderik, kattenstaart, witte dille, vlas, koekoeksbloemen, kamille, malve en klaprozen. Jij ook?
Hier (geeft tissue aan), veeg even dat kwijl van je kin.
Het is nu wel duidelijk dat jij ook heel erg graag een bloemenwei zou willen hebben. En dan nu het goede nieuws; dat kan!!!!
Zie je wel? De mijne is zelfs mobiel, maar dat hoeft natuurlijk niet. Een grote bak of pot is ook prima. En het is zo simpel te maken en spotgoedkoop. Ik denk dat deze kruiwagen vol geluk mij het lieve sommetje van 1 hele euro heeft gekost. Tis me wat. Dus, waar wacht je nog op? Gauw een zakje wilde bloemenzaad kopen en zaaien, het is de goede tijd er voor!

copyright 2009 Y.E.W. Heuzen

Tuinieren is de grootste oefening in geduld die ik maar ken. Teleurstellingen kunnen verwerken, maar ook wonderen aanschouwen. Een gelijk opgaande opvoeding.
Simon Vinkenoog, Kersvers, 2007

31 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb een wilde bloementuin...is dat ook goed. Maar ik moet wel een beetje opletten, dat het niet al te wild word !! Het grenst namelijk aan mijn moestuintje!!!

En m'n groentjes moeten natuurlijk wel genoeg licht en ruimte hebben!!

groene groetjes,Thea

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Ja hoor Thea, dat is helemaal prima. Je bent wel een bofferd dat je zo'n wilde bloementuin hebt, dat is niet iedereen gegeven. Misschien binnenkort eens wat foto's van op je blogje plaatsen?

groene groetjes terug!

'marjolein zei

Hé, dat is een super idee...
Maar ik doe het vermoedelijk in een teiltje, mag dat ook :))
Super bedankt
En als die op z`n mooist is, zal je hem vast wel eens terug zien op de log ''''
Dag

marl1 zei

Owowowwow- waarom moest ik nu twee kruiwagens weggeven....;-((
Maarrrr, ik heb er nog een over!

kruidje zei

Je wat een leuk idee.. daar krijg ik spontaan creatieve neigingen van!!

Ik heb de natuur als mijn bloementuin en daar geniet ik elke dag van.. ooit eens voelde ik mij een rijke dame die een paar man personeel in dienst had. in mijn omgeving van Leeuwarden, probeert men weer de oude bloemen en zo een kans te geven.. echt byzonder mooi!

http://www.youtube.com/watch?v=z9BrMPcaYDc

Fluitenkruid zei

Goed plan, ik ben gek op wilde bloemen en heb nog wel een zakje liggen.
Binnenkort een wilde-bloemen-blog-dag?

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Marjolein: helemaal prima, zolang je maar zo'n leuke wilde bloemenwei maakt. Enne, supergraag gedaan! ;-)
Ben benieuwd hoe jouw weitje er t.z.t uit zal zien.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Marl1: tjonge, had jij DRIE(!!!) kruiwagens over? Ik maar 1. Hij was van de vorige bewoners die hem in de tuin hadden achtergelaten. Heel verstandig, want dat ding is loodzwaar als hij leeg is, laat staan als er wat in zit. Dus heb ik de kruiwagen gerecycled: een paar gaatjes in de bodem geboord, alles strak in de lak gezet en daarna gevuld met een beetje tuingeluk.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Kruidje: ben blij dat het je inspireert en ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit zal rollen.

Wat een goed idee van de gemeente Leeuwarden! En bedankt voor je link.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Fluitenkruid: wat een leuk idee een wilde bloemen blog dag. Gaan we doen, doe je mee? ;-)

Anoniem zei

JA, ik doe mee. Heb toevallig nog een gezellig zakje "ouderwetse bloemenweide" zaad liggen. Heb ik daar ook gelijk een bestemming voor. k Leg mn agenda klaar.... Veel Suc6 en plezier allemaal!

LEKE zei

Hoi hoi,

Ik ben altijd al fan geweest van de blauwe korenbloem. Als kind plukte ik ze voor mijn moeder. Ze stonden toen nog bij ons op het akkerland. Tegenwoordig zijn ze helaas zeldzaam in het wild te vinden bij ons...
Ik heb ook een randje langs de moestuin gereserveerd voor deze wilde bloemen...ideaal voor het aantrekken van de bijtjes en vlinders..en die beestjes hebben wij ook nodig in de moestuin!

Bedankt voor het mededelen dat je knoflookbol moet delen en dan teentje voor teentje poten, hahaha. Ik ben ook benieuwd wat het bij mij word. hahahaha.

Ik zal zeker mijn neus in de rabarberbloem steken. Eerlijk gezegd steek mijn neus erg vaak in bloemen...ook als ik in het dorp wandel en een mooie bloem zie...even snel controleren of de bloem ook lekker ruikt. Soms kijken mensen mij verbaasd aan "wat doet zij nou?". Maar dan denk ik ze weten niet wat ze missen, (als de bloem lekker ruikt!).

Groetjes,
Lisette

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Middenloo: leuk, wat zullen de bijtjes en vlinders straks blij zijn, en jij ook natuurlijk. ;-)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Lisette: ik ook, plukte emmers vol wilde bloemen. Ze stonden maar een korte tijd maar o, wat waren ze mooi die veldboeketten. De laatste jaren zie ik hier in Noord Brabant wel weer meer bermen begroeid met wilde bloemen en de biologisch boer hier vlakbij had ook jaren lang een brede rand wilde bloemen rond de akkers, nu helaas niet meer.

In mijn moestuin ook ruimte voor wilde bloemen plus nog een kruiwagentje extra. ;-)

Ik zou zeggen: hou me op de hoogte van wat je knoflook gaat doen. ;-)

Ook ik stop mijn neus in elke blom die ik tegenkom, ik hou nu eenmaal erg van bloemengeurtjes. Mijn favoriete parfum is Diorissimo want gemaakt van lelietjes der dalen. Hemels!

lenie zei

das nog es een leuk idee , heb nog zo'n ouwe houten kruijongen , nou die is morgen gevuld en ingezaaid met wilde bloementjes ...
dat wordt fliepsen geblazen ;))))))

Anoniem zei

Ik heb zelfs meer dan één bloemenweide...
Het meest recente overzicht van wat er zoal bloeit, vind je hier.

Overigens komt er bij een echte bloemenweide (in tegenstelling met een bloemenakker, waar voornamelijk eenjarigen bloeien) toch heel wat meer kijken dan een zakje zaad uitstrooien...
Bovendien moet je wel opletten met die zakjes 'wilde' bloemenzaad in de handel. Als het je niet zo kan schelen of het om inheemse soorten gaat, dan kan je rustig je gang gaan, maar veel 'bloemenweide-mengsels' uit het doorsnee tuincentrum bevatten cultivars en uitheemse soorten...

Een echte waardevolle bloemenweide is een werk van lange adem. Een goed handboek daarbij is 'Making Wildflower Meadows' van Pam Lewis.

marl1 zei

Ja, had drie kruiers en meestal stonden ze ook nog vol van de vorige dag en moest er eerst gehakseld..:-((
Lees ik toevallig gister in het boek van Romke over de aanleg van de wilde bloemenwei...en daar komt nogal wat bij kijken...ook vele jaren geduld....;-)Maar 't is prachtig.
OT Moest zo vreselijk lachen om 'lady in the bath'...geweldige benaming!

kruidje zei

ken je nog die gezichten die je maakte van nylon gevuld met zaagsel en waar spontaan gras ging groeien op het hoofd?
Je ziet het al.. ik ben er creatief mee bezig geweest!

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Lenie: leuk dat je mee doet en wat zal jij straks veel bloemetjes, bijtjes en vlinders kunnen fliepsen.

Anoniem zei

Ik zie dat je me hier antwoord geeft, in plaats van op mijn blog !! (lastig hoor!)
Maar als je foto's wil zien van mijn tuin.....by my guest!!!
http://genietenindevut.blogspot.com

Veel plezier!

Yolanda Elizabet Heuzen zei

AnneTanne: wat bof jij dat je zelfs meer dan 1 bloemenweide hebt!

Ik weet dat een echte bloemenweide veel werk is; in het verleden heeft Gardener's World regelmatig aandacht aanbesteed aan hoe je een wilde bloemenweide maakt en onderhoudt. Ook ben ik op Great Dixter geweest, vooral om de wilde bloemenweide, die Christo's moeder had aangelegd en die (uit mijn hoofd) iets van 70 jaar oud is, te bewonderen. Het was schitterend!

Helaas is het niet iedereen gegeven om een echte wilde bloemenweide te maken (geen ruimte) en daarom mijn ideetje van doe het maar in een kruiwagen, emmer, teiltje of pot. Dan heb je toch wilde bloemetjes en je doet de bijtjes en vlinders een boel plezier. En wie weet inspireert het iemand om, als er wel ruimte voor is, een echte wilde bloemenweide aan te leggen. Onbekend maakt onbemind, maar bekend wellicht geliefd. ;-)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Marl1: ja, een echte wilde bloemenwei is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, een heleboel werk. Vandaar mijn ideetje: simpel en goedkoop, heb je toch een beetje een wilde bloemenwei en iedereen kan het doen, zelfs zij die geen tuin hebben maar wel een balkonnetje.

OT : ik hoorde dat ooit op GW en dacht toen: hoe bedoelie? Maar toen die man het bloemetje omdraaide was het helemaal duidelijk. hihi

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Kruidje: ja die ken ik nog. Wat een leuk idee! Veel plezier er mee, ben erg benieuwd naar het eind resultaat en ik hoop dat je ook mee doet t.z.t. met de wilde bloemenweide blog dag!

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Thea: eh ja, ik weet niet beter dan dat je antwoord geeft op je eigen blog na commentaar van de bezoekers. Geef ik zelf commentaar dan kijk ik of er een respons van de blogeigenaar op haar/zijn blog komt. :-)

Bedankt voor de link, ik ga kijken want ik ben erg benieuwd!

LEKE zei

Hoi hoi,

Ik heb je gelinkt hoor!

Bosaardbeitjes? Met verschillende kleuren bloemen? Mijn moeder heeft een soort aardbeitje met roze en witte bloemen en deze kruipt eigenlijk heel snel rond in je tuin... is dat de bosaardbei?

Ik heb nog geen rabarber geoogst maar ga dat deze dagen zeker doen. Heb een leuk recept gevonden op het internet voor rabarber compote.

Ik houd je zeker op de hoogte! Leuk!

Groetjes en een fijne dag,
Lisette

LEKE zei

Diorissimo ? Snel ruiken of het de echte lellietjes van dalen zijn.
Heb deze namelijk net op de vaas gezet. Geplukt bij mijn ouders uit het bos. Toevallig hè?

Groetjes
Lisette

Anoniem zei

De bloggers waar ik lees/kijk en reacties geef...gaan allemaal bij de ander een antwoord geven.
Op jou manier is het niet echt gebruikelijk!!!

Ik kijk normaal gesproken ook niet terug of er een antwoord staat. Dus dat mis ik dan!! Vette Pech!!!

Alleen als er, zoals in dit geval, geen nieuw logje gekomen is, dan zie je het toevallig staan!!!

groetjes,Thea

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Lisette: ik heb inmiddels een nieuwe post geschreven over aardbeitjes met foto's van mijn bosaardbeitje met witte bloempjes.

Ik heb inmiddels al 2 keer rabarber geoogst, 1 keer geforceerde en 1 keer van de koude grond. Binnenkort ga ik voor de 3e keer oogsten en smullen.

Grappig dat je net lelietjes der dalen had geplukt, nu kan je ruiken en vergelijken. ;-)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Thea: dat is heel goed mogelijk, bij mij en de bloggers die ik ken, gaat het zoals ik al eerder beschreef. Ach ja, zoveel mensen, zoveel wensen. ;-)

Anoniem zei

@Thea: net als Yolanda Elisabeth vind ik het erg verwarrend als een blogger op mijn blog een reactie komt geven op een commentaar dat ik bij zijn/haar artikel gaf. Ook voor de lezers van het blog in kwestie kan dat behoorlijk 'rommelig' overkomen, zeker bij een 'informatieve' blog (bij een persoonlijke blog kan dit iets anders liggen).
In de commentaren ontstaat immers regelmatig een discussie naar aanleiding van wat in de tekst besproken, en als daar plots een reactie tussenstaat op een commentaar op een compleet andere site... tja, dan is iedereen het spoor bijster.

In de tientallen blogs die ik volg (Nederlands, Frans, Engels en Duits) zie ik altijd dat de blogger op zijn/haar eigen blog reageert op commentaren... maar wellicht dat het in sommige niches anders gebeurt (de blogs die ik volg hebben vooral met tuinen, natuur, computer en webdesign te maken, of met min of meer professioneel bloggen.)

Anoniem zei

EGUINE Louwaars.

Ik wil graag een bloementuin gaan aanleggen
Maar lees hier dat er toch veel bij komt kijken.
Voor dat hij klaar is en dat het toch veel onderhoud vergt
Wil graag wat uitleg