maandag 6 juli 2009

Kleur, om zo in te bijten!

Papaver

Ik hou zo van kleur, jij ook? Kleur is zoooooo belangrijk, ook in de moestuin. Mijn potager (=siermoestuin) staat er nu al weken helemaal gekleurd op, zie je wel?
Oost Indische kers, ruit, vrouwenmantel, lavendel en zonnehoed
mosterdzaad, borage, dahlias, valeriaan, rozen, margrietjes, goudsbloemen, klimmende winde, juffertjes in het groen, papavers, korenbloemen.....

Pffffft teveel kleur om allemaal op te noemen, dus laat ik er een aantal zien:
Karmozijnbes
Aubergine

framboos
tuinboontjes
Drie zusjes bed; pompoen, mais en heilige boontjes
Anemoon de Caen
Japanse wijnbes
boog met clematis Cardinal Rouge met aan de voet blauwe borage
Clarkia

Het is gewoon een feest om in de potager rond te lopen; overal waar je kijkt groeit, bloeit en kleurt er wel iets. En te peuzelen valt er op dit moment ook volop. Elke dag pluk ik heerlijke framboosjes en aardbeitjes, de laatste aalbessen werden 2 weken geleden geoogst. Binnenkort wordt voor de 2e en laatste keer kruisbessen gescored en daarna wordt het tijd voor de Japanse wijnbes, de bosbessen en vervolgens de braam.
Appels, peren en druiven worden in september/oktober verorberd, heerlijk!
Ook heerlijk is het om wekelijks mooie en kleurige boeketjes te plukken uit mijn potager. Er is zoveel keus dat ik vaak meerdere fleurige boeketjes pluk en die overal in huis neer zet, leuk al die kleurbommetjes!
Het is puur genieten van die kleurige bloemenzee die er ontzettend leuk en verleidelijk uitziet.
Zooooooooo verleidelijk zelfs, dat je die bloempkes wel op zou willen eten,
en dat kan.

Wil jij ook smullen in kleur? Hier volgt het recept:

Yolanda's bordje kleur:
- groene sla
- rode en gele snijbiet
- groene ruccola
- zwarte olijven
- rode tomaten
- groene paprika
- gele paprika
- lichtgroene komkommer
- witte Griekse feta ( de echte, geen Deense namaak zooi)
- paarse uien ringen
- witte, roze en blauwe borage bloemen
- gele, oranje, rode bloemen van de Oost Indische kers
- wit zeezout
- zwarte peper
- lichtgroene olijfolie

Alle groenten wassen, in stukjes snijden en door elkaar husselen. De olijven, bloemen en de verkruimelde feta er over schikken. Een goede kwaliteit olijfolie eroverheen sprenkelen, verse zwarte peper en zeezout erover malen en klaar!

Eet kleurig!

copyright 2009 Y.E.W. Heuzen

26 opmerkingen:

Richtsje zei

Het water loopt me in de mond bij je framboosjes en wijnkers! De rest, tja, ik twijfel altijd wat. Wéét wat je eet, en op een of andere manier lukt dat met bloemetjes toch weer minder dan met andere dingen!
Enniewee, ik zie dat je héél wat te sproeien hebt. Of zou het weer nog wel omslaan deze week? Ik pak eigenlijk alleen de potplanten en hortensias, de rest moet zich zelf redden vind ik... Maar hier zware klei, het kan wel wat lijden...

marjolein zei

Dat ziet er prachtig bij jou uit :))
Wat een kleurenpalet !!
En wat is de hollandse naam van borage ??
@ De witte is aan komen waaien en nu weer een nieuwe roze gehaald, maar die staat er lang niet zo mooi bij als zijn wilde witte broertje :))

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hoi Richtsje,

Weet wat je eet, inderdaad, vandaar die potager. ;-)

Ik heb zeker veel te sproeien want in de potager staan altijd wel wat nieuwe zaailingen, stekjes, nieuwe plantjes e.d. en die lusten wel een slokje. Mijn grote border is ook nog erg nieuw, een maand of 8, dus de planten hebben nog niet allemaal goed diep kunnen wortelen dus dat is regelmatig sproeien. Dan de planten in potten, daar heb ik ook een flinke collectie van. En ook nog de planten in de kas, die lusten ook wel een flinke plens water. ;-)

Het heeft hier net geregend maar slechts 20 minuten en dat is natuurlijk lang niet voldoende. Hopelijk komt er snel meer regen.

BTW ik tuinier ook op vette klei.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo Marjolein,

Bedankt voor je compliment!

Borage heet in het Nederlands ook wel komkommerkruid of bernagie. Ik heb deze eenjarige plant in wit en blauw. Vind de witte mooier. ;-)

En wat een bof dat jouw witje zo maar is aan komen waaien!

Anna zei

ik heb zojuist je blog gevonden
heel erg leuk om weer eens een ned. tuinblog te vinden en te lezen...Ik ga je in ieder geval volgen, dan hoef ik niets meer te missen.
Ikzelf heb meerdere blogs...mijn tuinblog kun je vinden op http://averyfairygarden.blogspot.com/

Groetjes, Anna

Anne zei

heel inspirend jouw kleurrijke tuin.
ik bewaar je recept, ga ik zeker gebruiken:))

Fluitenkruid zei

He Yolanda, ik wordt helemaal blij van al die mooie plaatjes van je tuin. Ik neem me elk jaar voor om in het voorjaar van alles zelf thuis voor te zaaien maar mijn flatje is helaas te donker. Ik ben op zoek naar een andere oplossing.
De salade ziet er fantastisch uit!
groetjes Jannet

Madelief zei

Hoi Yolanda,

Wat leuk om zo een blik te kunnen werken op het groen dat jij in je tuin hebt staan! Ik heb zelf ook een potager en geniet op het moment van de kroppen botersla en komkommers (in de kas). De roze papaver is prachtig van kleur. Weet je misschien de naam?

Hartelijke groet,

Madelief

Bustani zei

Via het tuinblog van Annemiek kwam ik op deze blog terecht... Het volgen waard! Mooi beschreven, mooie foto's: ik kom snel weer!

Groetjes!

Anoniem zei

Waar een mens al niet gelukkig van kan worden !! Zulke eenvoudige dingen!!Wij gaan altijd vroeg in het jaar op vakantie, zodat ik niet al te veel van de tuin hoef te missen.
Die klaproos........wauw...prachtkleur.
Bij mij staan ze ook in die kleur en nog iets lichter!Niet zo veel dit jaar. Ik heb te veel weg gehaald voor de moestuin.

Dini zei

Verrukkelijk om te zien, je wordt van zo'n moestuin zo vrolijk, gisteren ongeveer dezelfde salade gemaakt maar ook nog viooltjes erbij gedaan. Je kunt zoveel met eetbare bloemen, en het ziet er zo vrolijk uit. Soms kijken mensen wel raar als ze zien wat ik op tafel zet maar als ze het geproefd hebben is het commentaar positief.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Welkom Anna en veel plezier bij het volgen. Ik zal jouw tuinblog ook gaan bezoeken!

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Welkom Anwarunya,

Het is altijd leuk om te lezen dat je tuin inspireerd enne smakelijk eten! ;-)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo Jannet,

Ik heb goed nieuws voor je: een groot deel van wat daar in mijn potager bloeit is ter plekke gezaaid, dus geen gedoe met voorzaaien in potjes e.d. Gewoon direct op de goed los en vochtig gemaakte aarde zaaien, lichtjes inharken en voila, dat is het.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Oh Jannet, dat vergat ik nog, je kan natuurlijk ook veel bolletjes in de grond stoppen zoals tulpen, blauwe druifjes, narcisjes, crocusjes, sneeuwklokjes, aliums, Dahlias en Anemoon de Caen. Dan heb je helemaal veel kleur en ook nog heeeeeeeeel lang.

De Oost Indische kers heb ik 4 jaar geleden gezaaid en die zorgt nu zelf elk jaar voor uitzaaien dus daar hoef je dan helemaal niets meer aan te doen. Makkelijk he?

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hoi Madelief,

Helaas de papaver is naamloos, ik kreeg namelijk van een tuinvriendin een zakje zaad begeleid met de onsterfelijke woorden: het zijn papaverzaadjes in roze en lila. ;-)

Hier wordt ook wat afgesmuld uit de potager: tuinbonen met bonenkruid, aardappels, ruccola, sla, radijs, peultjes, capucijners, doperwtjes (die zien de pan niet want ze worden zo opgegeten), snijbiet, courgette en courgette bloemen, uien, knoflook, aardbeien, frambozen, tig kruiden etc etc.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Welkom Bustani,

Fijn dat je mijn blog hebt gevonden en je bent uiteraard van harte welkom om zo vaak te komen als je wilt. ;-)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hoi Thea,

Inderdaad, het zijn vaak de kleine, simpele dingen die het hem doen.

Vorig jaar voor het eerst wat papavers gezaaid maar dat viel wat tegen want i.p.v. de dieprode, bijna zwarte kleur op de verpakking waren ze schreeuwend rood. Jakkie! Dit kleurtje is wel helemaal naar mijn zin. ;-)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo Dini,

Haha, ja dat ken ik. Bij mij kijken de gasten soms ook of ze het in Keulen horen donderen als ik het eten op tafel zet. Deze salade zorgt ook iedere keer weer voor verraste blikken. ;-)

Mijn viooltjes waren helaas op, opgepeuzeld door de slakken.

LEKE zei

.... en ik was zo trots op mijn paarse kleur...

Wat een geweldige kleuren heb jij in je tuin! WAUW!
Ik houd ook van veel kleuren, bloemen vloeken ook nooit met elkaar! Alles past bij elkaar. (in mijn ogen tenminste).

Je salade ziet er echt HEERLIJK uit. mmmjam mmmmjam.

Ik wil later graag mijn bloementuin vervangen door een tuin met alleen maar kruiden. Kruiden inspireren mij enorm! Het liefst zou ik een opleiding kruidengeneeskunde volgen. Maar ja je kent het vast, geen tijd!
Wie weet ooit. Eerst maar eens voorzicht beginnen met kruidenthee hahaha.

Groetjes
Lisette

mmarjolein zei

Wil je mij nog vertellen wat voor plant `borage` is ?

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hoi Lisette,

En terecht want dat paars is prachtig. ;-)

Tja kruiden, wie houdt daar nu niet van? Hoewel ik een speciaal kruidenvak in de potager heb, sluipen de kruiden stiekum al mijn borders binnen, kan gewoon niet zonder. ;-)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hoi Marjolein,

Het wordt tot de kruiden gerekend. Tis een makkelijke plant die zichzelf overal uitzaaid en bijen e.d. zijn er dol op. Zoals ik in mijn 2e reactie van boven al schreef ;-) heet het in het Nederlands bernagie of komkommerkruid.

Tip: op internet is veel specifieke info over planten te vinden, ik google vaak plantennamen en vind dan een schat aan info en meestal ook enige foto's. :-)

Annemarie zei

Zoals je toevallig vandaag ook op mijn blog kon zien ben ik een minikruiden tuintje begonnen!
Maar jou tuin slaat echt alles.. Oei, wat ziet dat er allemaal lekker uit!
Ooit als ik zelf een groter tuin heb dan wil ik ook wat meer eetbare dingen erin. Aardbeien, paprika, tomaat, bessen etc. Lijkt me zo heerlijk.
Jij hebt echt een leuke tuin zo te zien. :-) Genieten!

kruidje zei

Er zal veel te zien zijn in je tuin.. prachtig kleurrijk!

LEKE zei

Hoi hoi,

De kleurige moestuin is inderdaad volop genieten! Wat boffen wij toch! Maar hopelijk is de smaak straks ook te genieten!

Fijne dag