donderdag 19 maart 2009

Tuinieren is de nieuwe sex

Het bovenstaande is, vermoed ik, een titel waar je toch wel even van opkijkt. Wellicht dat nu allerlei visioenen aan het innerlijk oog voorbij trekken betreffende een keurige heer op leeftijd die gnuivend in het struweel een mevrouw onbetamelijk betast, of van de nette dominees vrouw die, in verregaande staat van ontkleding, zich vrijheden veroorlooft met haar tuinman in het aardappelschuurtje. Het is zelfs mogelijk dat een beeld op het netvlies verschenen is van, op het eerste gezicht fatsoenlijke dames en heren die zich elk weekend verliezen in ongebreidelde seksuele passie al fresco in hun keurig aangeharkte achtertuintjes.

Helaas, niets van dit alles. Tuinieren is de nieuwe seks, is een gevleugelde kreet die nog niet zo lang geleden van de andere kant van de goudvissenkom, Groot Brittannië, werd gelanceerd. Werd de rest van de wereld in het verleden verblijd met de kreet: “No sex please, we’re British!” , tegenwoordig tapt de Britse medemens uit een heel ander vaatje.

Tja, de leden van het Perfide Albion doen nog steeds hun best om de collectieve continentale wenkbrauw toch zeker enkele millimeters te doen optrekken. Maar wat wordt er nu bedoeld met die kreet? Het antwoord is simpel: tuinieren is de nieuwe seks, is net zoiets als “bruin is het nieuwe zwart” uit de modewereld. Tuinieren is dus in, het is “hot”, het beste sinds de uitvinding van het gesneden brood, het is mode en bovenal helemaal de bom!

En hoe “in” tuinieren is, blijkt de laatste jaren wel uit al die uit de kluiten gewassen tuincentra, die ogenschijnlijk in een nacht tijd uit de grond zijn geschoten. En ook de vele tv programma’s, tuinmagazines en artikelen in kranten en weekbladen die ons allen aansporen om toch vooral te gaan tuinieren. Wie niet tuiniert, al is het maar met een aantal potten op een minuscuul balkonnetje, blijft hulpeloos en reddeloos achter als een sneue, behoudende stijve hark of schoffel.

Dus tuinieren we er vrolijk op los, want wie wil nu als hopeloos ouderwets en ongelofelijk sullig te boek staan? Niemand toch? Op naar het tuincentrum om de euro’s te laten rollen en de bagageruimte van de auto vol te proppen met peperdure planten waarvan we de naam niet eens kunnen spellen. Schafte men zich vroeger een sjiek bankstel aan om de buren de ogen uit te steken, tegenwoordig dient men daarvoor toch minstens een walgelijk dure Monstrueusa Vulgarum op de kop te tikken. Met bijbehorende kekke design pot uiteraard.

Om volledig de bom te zijn en uiteraard ook te kosten, dient de tuin naar de heersende mode te worden aangelegd en ingericht. Zo is er uiteraard een thema, een of meerdere waterpartijen, borders met verantwoord kleurgebruik, de nieuwste en duurste snufjes op tuingebied en alles is o zo verantwoord, milieuvriendelijk, links draaiend, aangeharkt, boomknuffelig, tot op een millimeter van het leven gemanicuurd plus geëpileerd en vrij van pindaolie te bewonderen.

Tuin na tuin worden we geterroriseerd door die vermaledijde er-is-iets-helemaal-met-je-mis-als-je-er-geen-hebt mauve borders tot men midden in de nacht drijfnat ontwaakt na een bijzonder akelige achtervolging van diezelfde borders in een techni colour nachtmerrie met surround sound uitgevoerd.

Je zou bijna vergeten waar het werkelijk om gaat bij het tuinieren, namelijk het plezier er in. Tuinieren is hopelijk toch, voor de meeste van ons, een hobby waar je plezier aan beleeft. Een tuin is geslaagd, wanneer de eigenaar er een stukje gelukkiger van wordt. Ook, of liever juist wanneer de felrode geraniums gezellig staan te vloeken naast de knaloranje afrikaantjes. Wat kan het bommen? Het hoeft toch helemaal niet volgens een bepaalde stijl of in een door de Nederlandse Bond van Tuinvrouwen goedgekeurd kleurenschema te zijn aangelegd?

Waarom zou je je beperkingen laten opleggen door een select gezelschapje tuin goeroes die elkander tot ongekende hoogtes in budget, het verantwoord en kijk-ons-eens-bijzonder-creatief-zijn tuinaanleg gebeuren opjagen. Jakkes nee, mik mijn portie maar direct op de composthoop.

Tonnen hoeft tuinieren echt niet te kosten Het is juist een sport om van zo’n min mogelijk geld een zo mooi mogelijke tuin aan te leggen. Een paar zakjes zaad kosten echt niet zo heel veel, maar brengen maandenlang tuinplezier vol fleur, geur en kleur. En, ook niet te versmaden: eet plezier. Want zelf je groenten en fruit zaaien, oogsten en oppeuzelen kan natuurlijk ook.

Tevens ben je al die tijd lekker actief bezig met werken en genieten in diezelfde tuin. Heerlijk de zon op je rug en bolletje, het zachte ruisen van de bomen en het zoemen van de bijtjes om je heen. Er is niets dat een mens zoveel rust en ontspanning kan brengen als dit. Zeker nu velen een nogal hectisch leven lijden (ja expres met lange ij), is de tuin de ultieme chill plek; the place to be om je weer even helemaal met de aarde verbonden te voelen en tot jezelf te komen.

Doe met je tuin gewoon wat je zelf leuk vindt, of wat handig en praktisch is. Het enige waar je rekening mee dient te houden zijn de planten en dieren die in de tuin te vinden zijn en uiteraard je eigen tuinwensen plus die van je eventuele huis- en tuingenoten. Als je er voor zorgt dat elk levend wezen zich senang voelt in de tuin, dan heb je je eigen aardse paradijs geschapen waar het goed toeven is. En dat is toch waar het uiteindelijk om draait?!

Copyright 2009 Y.E.W. Heuzen

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Tja, wat kan een mens daar nog aan toevoegen tenzij: "Zo is het maar net!"

Anoniem zei

Helemaal to the point Yolanda....heb vandaag heel erg genoten van het voegen krabben (echt waar!), maar kom wel steeds meer mensen tegen die niks van een tuin moeten hebben (geen tijd/geen zin...:-(((

Yolanda Elizabet Heuzen zei

AnneTanne: dit blog heet niet voor niets tuintirades dus zo nu en dan moet ik even stoom afblazen. Leuk dat we het roerend eens zijn.

Marl1: LOL ik begrijp je. Voegen krabben is heel erg zen en na afloop ben je heel tevreden met jezelf vanwege a job well done. ;-)

Tja, dat geen tijd is onzin want zoveel tijd hoeft het niet te kosten en geen zin??? Weten die mensen wel hoe ze zichzelf tekort doen door niet te tuinieren? ;-)

Anoniem zei

Wat een leuk stukje...
Maar idd. helemaal waar....
Met grote meubels je tuin volzetten kan iedereen(met dikke portomonnaie) maar liefde in je tuin rondstrooien, is een ander verhaal ! En ook volhouden
Dag en leuk dat je langskwam.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Dag Marjolein en welkom op mijn tuinblog. En je hebt gelijk, met een dikke portemonnaie kan iedereen een tuin volplempen maar met tuinieren heeft dat niets te maken. Tuinieren is je verbonden voelen met de natuur en genieten van al dat groeit en bloeit en zoemt en zingt om je heen.

Anoniem zei

wie zich te buiten gaat aan de dan lopende trend , is dat een tuinliefhebber ?? nee denk het niet ..ismet alles zo , mensen kunnen zelf niets meer verzinnen ..en kijken alles af bij de buren ...zou dat ook een trend zijn ??? hihihihihihihi..
gewoon doen wat je zelf prettig vindt ..das pas kek !
fijn weekend ....

Anoniem zei

Zoals Geoff Hamilton het destijds zo mooi zei:
If you have created a garden which YOU think is beautiful, then you have created a work of art!

En zéker rekening houden met de beestjes (en daar bedoel ik niet de ruim 25 buurtkatten mee die onze tuin nu gebruiken als kattenbak!) :-(

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Lenie: de buren na apen is een trend die van alle tijden is, blijkbaar. ;-) Ikzelf hoef niet zo nodig, ik ga gewoon mijn eigen gang.

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Marian: Geoff, mijn grote tuinheld, wat mis ik die man!

25 katten in de kattenbak die jouw tuin heet te zijn? Tja, balen want je hebt zelf 4 katjes waar niemand last van heeft. Waren er maar meer mensen zo.

Ben ook niet blij als een van de vele buurtkatten weer in mijn pasgezaaide moestuinbedje heeft zitten graven. Je moet de gekste dingen verzinnen om iemand anders zijn kat uit je tuin te houden. Mijn eigen katten gaan nooit in de tuin, als zij moeten dan gaan ze naar binnen, naar de kattenbak.

the666bbq zei

ik heb eergisteren (wegens weer maar eens een maartse bui) nog eens door mijn bakken zaadzakjes gebladerd en een hoop zaden "ter aarde besteld". Allemaal zaden van mijn strooptochten in het najaar, dus allemaal gratis (tenzij af en toe een 'mag-ik-alstublieft-dankuwel). En hoewel ik graag in een plantencentrum kom (en me veel te vaak laat verleiden), heb ik er toch nog meer plezier van als ik door de tuin loop en kan zeggen : "die komt van zaad toen we daar op vakantie waren", "die heb ik gestekt van...",...

Tuinieren is voor mij niet : pastis drinken in een netjes aangelegde (hier ben ik weer) onderhoudsvriendelijke tuin, ik zou me maar vervelen. Tuinieren is voor mij : pastis drinken tijdens het 'zwoegen' in de tuin (rennen springen vliegen duiken vallen pastis nippen opstaan en weer doorgaan...).

Als tuinieren de nieuwe sex is heb ik er in elk geval veel van ;-)