zaterdag 7 maart 2009

Gestekt!

De laatste jaren is er in de media heel wat ophef over klonen. Men is voor of heel erg tegen en doet net alsof klonen iets heel nieuws is. Tja, tuiniers kijken van een beetje klonen helemaal niet op, want ze doen het al eeuwen.

Als je een stukje van een geranium (eigenlijk pelargonium) afbreekt en je stopt het in een potje met potgrond, je geeft het wat water en vervolgens groeit er warempel een complete plant uit. En zie hier, je hebt met succes een plant gekloond. Ja, dit is klonen, want het is vermeerderen zonder dat er seks aan te pas komt. Geen stamper, meeldraden, bijen of wind zijn in de weer geweest om deze plant te creëren. Een wonder van het zuiverste regenwater, maar de gemiddelde tuinier wordt hier niet warm of koud van. Goh, gewoon een geranium stekkie, wat is daar nu bijzonder aan?

Een heleboel eigenlijk, want stel je eens voor dat dit bij mensen ook zou kunnen. Laten we eens een non nemen; een vertegenwoordigster van een uitstervend ras, aangezien de dames niet aan voortplanting mogen doen. En tja, die kloosters raken wel heel erg leeg vandaag de dag.

Goed, die non dus, laten we haar nu eens gaan vermeerderen zonder seks. Voorzichtig breken we er een beentje van af en behandelen de wond met stekpoeder om het wortelen te bevorderen en het schimmelen van de wond tegen te gaan. Dat laatste zal zeker nodig zijn, gezien de gemiddelde leeftijd van nonnen.

Vervolgens stoppen we het beentje in een pot met de beste potaarde, vermengd met scherp zand in de verhouding 2:1. Mocht je geld teveel hebben, dan kan je als stekmedium (de grond waarin je de stek stopt) ook Perlite of Vermiculite gebruiken, de keus is aan jou. Vergeet niet de aarde zachtjes aan te drukken en te bedekken met een laagje scherp zand ter voorkoming van onkruid.

Daarna dien je de pot zorgvuldig te begieten met zacht regenwater en je zet het vervolgens op een beschut en licht plekje. En warempel, na maanden lang vertroetelen met veel vloeibare mest, is er na 9 maanden een complete non aangegroeid. Is dat nu niet handig? Hier kan de paus toch echt geen bezwaar tegen hebben, want er is geen seks aan te pas gekomen of ook maar een enkel zaadje verspilt.

We hebben dus simpelweg een nonnetje gekloond. Die nieuwe non is namelijk genetisch exact hetzelfde als de oorspronkelijke non waarvan we het beentje hadden afgebroken. Er is echter een belangrijk verschil; de kloon heeft weer gewoon 2 beentjes maar het originele nonnetje zal helaas verder moeten met 1 been, want je dacht toch niet dat die spontaan weer was aangegroeid? Laten we wel een beetje realistisch blijven, alsjeblieft!

En we hoeven ons uiteraard niet te beperken tot nonnen, want ook katholieke monniken zijn aan het uitsterven. We zouden bijvoorbeeld een monnik vriendelijk maar beslist met een scherpe bijl de kop van de romp kunnen slaan (probeer dit niet thuis uit mensen) om vervolgens het hoofd in een mooi aangeharkt en bemest bedje in de moestuin te planten. Goed aandrukken en vooral niet vergeten water te geven.

Na verloop van tijd, zodra de tonsuur gaat spruiten, is het tijd om de monnik te oogsten. Even stevig het hoofd vastpakken en dan met een ferme ruk uit de grond trekken. Zorg er wel voor dat de aarde in het monniken bed goed los is, want anders groeien ze krom of splijten ze, net zoals worteltjes ook nog wel eens geneigd zijn te doen. En een schismatische monnik, wie zit daar nu op te wachten? Dat heeft in het verleden al eerder voor een hoop gedoe gezorgd.

Het zal nu wel duidelijk zijn dat die doodgewone geraniumstek, die uitgroeit tot een volle plant, zo gewoon nog niet is. Na het afbreken en het in een potje aarde stoppen van het stukje Pelargonium, ontvouwen zich in slechts enkele weken tijd de eerste kleine frisgroene blaadjes aan de stek; een teken dat de stek is aangeslagen en t.z.t. tot een complete plant zal uitgroeien. Een wonder heeft zich voltrokken!

Copyright 2009 Y.E.W. Heuzen

15 opmerkingen:

Dini zei

In gedachten zag ik dit voor me en hoorde de non schreeuwen, want om zo maar een been kwijt te raken is geen pretje. Je bloempotten moeten voor zoiets wel ruim bemeten zijn. Laten we het dus maar bij een stekje houden van Fuchsia of Pelargonium en dit ook alleen maar te beperken tot planten en mens en dier met rust laten, zodat ze uniek blijven.

Anoniem zei

Hoi Yolanda Elizabet, wat een leuke en interessante blog heb jij. Ik zal een linkje aanbrengen op Slamenietdood!

Anoniem zei

Om dat zinnetje: 'zodra de tonsuur gaat spruiten' , moet ik zooo vreselijke huilen....van de lach....:-))))))
( en als je nu een olijke monnik uitzoekt is dat niet wat als tuinbeeld??? iedere morgen een bordje pap en klaar is Klara.....fotogeniek ook met Dolly Daisy op zijn bolle koppie......:-)))))

Anoniem zei

En in de plantenwereld is vaak niet eens de 'bewuste bedoeling' om te stekken nodig.
Denk bijvoorbeeld aan Veronica filiformis, draadereprijs, dat omwille van zijn 'zelfstekkende eigenschappen' door oneerbiedige tuiniers wel eens 'gazonpest' wordt genoemd: Er verschijnt ergens een eerste plantje draadereprijs in het gazon. Een tijdje later rijdt de grasmaaier erover, en per ongeluk komt een afgemaaid stukje ereprijs niet in de maaibak, maar elders in het gazon terecht. En jawel hoor, na korte tijd staat daar parmantig een beworteld stekje...

('zodra de tonsuur gaat spruiten', vond ik net als marl1 echt wel de max!)

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Welkom bij Tuin Tirades allemaal!

*Dini: natuurlijk zouden dat beentje alleen onder verdoving verwijderen. ;-)

* Jan: bedankt (2x)

* Marl1: ik zie dat je gevoel voor humus nog immer sterk aanwezig is. ;-) Mmmmm, een monnikbeeld met Dolly Daisy op zijn hoofd. Tja, dat laatste is esthetisch wel verantwoord maar die eerste? ;-)

*AnneTanne: gazonpest? Zo noem ik dat kleine schattige plantje niet hoor want bij mij is het uitermate welkom, ik zie het meer als een gazonzegen. ;-) In mijn vorige tuin stond er wat draadereprijs tussen de voegen van een paar tegels. Binnen de kortste keren vormde het een mooi kussen van blauwe bloemetjes en toen mijn Persje Wendy erop ging liggen was het plaatje compleet want haar ogen waren net zo blauw als de bloemetjes. Sindsdien kan dat plantje bij mij niet meer stuk.

Anoniem zei

En helemaal mooi wordt het, als die draadereprijs dan ook nog eens wordt gecombineerd met madeliefjes, maar dat hoort niet meer in de context van je huidige berichtje...

Yolanda Elizabet Heuzen zei

* AnneTanne: ik ben dol op madeliefjes, mijn Maine Coontje Dolly heet niet voor niets Dolly Daisy en een van mijn lievelings foto's van haar is dat zij heerlijk op het grasveld door de madeliefjes ligt te rollen. Moet gauw eens proberen om wat draadereprijs te scoren en die naast de madeliefjes te planten. 1 plantje is genoeg want het kan gestekt. ;-) Zie je wel, toch weer in context. :-D

bart zei

doet me denken aan de allereerste biologielessen over de platwormen, waar die dutsen aan allerlei experimenten onderworpen werden en na verloop van tijd uit alle verhakselde stukjes nieuwe wormpjes of deeltjes worm te voorschijn kwamen :-/

Anoniem zei

Via de gekloonde non kom je uiteindelijk uit bij de duts.... :-)))))))))

Anoniem zei

Wist je de nederlanders helemaal een handje hadden om iets speciaals te doen met kruiden en bloemen.
Waren zij het niet die de wortel oranje kleur heeft gegeven?

Anoniem zei

Wist je de nederlanders helemaal een handje hadden om iets speciaals te doen met kruiden en bloemen.
Waren zij het niet die de wortel oranje kleur heeft gegeven?

Yolanda Elizabet Heuzen zei

* Kruidje: Ik dacht dat Nederlanders meer van oranje boven waren i.p.v. oranje onder (de grond). ;-)

Als er iets is waar ik zelf helemaal niet van hou dan zijn dat wel die bloemen die kunstmatig gekleurd zijn. Blauwe Chrysanten en zo. Bah!

Tussen 2 haakjes; kan jij de BBC ontvangen want daar is momenteel een programma op dat heet Grow Your Own Drugs. Heel interessant. Is ook een website van http://www.bbc.co.uk/tv/features/growyourowndrugs/episode2.shtml

Yolanda Elizabet Heuzen zei

* Bart: jakkes, wat een nare biologielessen kreeg jij zeg. Die van mij waren zonder uitzondering of plesant of saai maar nooit akelig.

BTW ik moest dutsen even googlen. ;-)

Anoniem zei

Nou...nou....en dat kan allemaal zo maar ??? Roep 't maar niet te hard, zometeen word er ergens een anti/actie comitee op gericht !!
Zo van red de broeders en nonnetjes !!!!!!
Sommige mensen kunnen nergens tegen, ik las eens in de krant een artikel over vogels. Dat we een sternge winter zouden krijgen, en de vogels niet genoeg boomvruchten zouden vinden. De auteur noemde het artikel..Hongerwinter...
Ik haalde dat artikel aan, op mijn Groei&Bloei weblog. Uiteraard met de zelfde titel !!! Nou dat heb ik geweten......zowat iedereen viel over me heen !!! Vreselijk !!
En ik bedoelde er helemaal niks verkeerds mee, en iemand kwetsen was echt niet mijn bedoeling !!
Groetjes,Thea

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Arme Thea, het is soms verrassend wat je bij mensen los maakt met een artikel. Soms heel positief en een andere keer wat minder leuk.

Wat ik zelf doe is bronverwijzingen opnemen. Mocht er dan iemand over mij heen vallen en heb ik de steen des aanstoots bv uit een boek of zo, dan schuif ik de *schuld* lekker door naar de auteur van het boek. ;-)

Enne, was ik dat nu juist niet aan het doen dan, de broeders en zusters redden d.m.v. klonen? ;-)