dinsdag 13 mei 2014

Permacultuur: de sleutelgat tuin

Sleutelgat tuin, wat is dat nu weer? Simpel, een slimme oplossing om de vruchtbaarheid van je grond snel te verbeteren en zo meer uit je grond(tuin) te halen qua groenten, fruit, bloemen etc. Daarnaast is het een tuin op hoogte, dus het spaart je rug hetgeen handig is voor jong en oud.

Hier een voorbeeld van een sleutelgat tuin

 

Hier nog een ander sleutelgat tuintje



 


En hier de mijne, want zoiets kan in Nederland natuurlijk ook.

 
 Ik had nog wat steentjes over en die heb ik gebruikt om muurtjes te bouwen die een rechthoek vormen.

Van stevige dikke takken en flexibele dunne bamboe takken een cilinder gemaakt in het midden van de rechthoek om later vol te storten met compost, verteerde kippenmest en water.

Daarna de rechthoek volgegooid met potscherven en ander tuinpuin voor een goede drainage want ik tuinier op extra vette zeeklei.
Er vervolgens een laag droge takjes, stro etc. (voor slow cooking composting) opgedaan, gevolgd door een fikse laag compost, wat hout as, nog meer compost vermengd met verteerde kippenmest (van mijn eigenste tokkelientjes) en daarop een laagje tuinaarde.
 

En daarna kon de pret, het zaaien, beginnen!

Nu heeft het bij mij geen sleutelgat want dat was niet nodig omdat ik overal bij kan, dus vandaar alleen een gat in het midden. Ik heb mijn variant op de sleutelgat tuin dan ook de groene tuinmotor genoemd omdat je net als bij je autootje er brandstof (mest/compost/water) in moet mikken en dan plankgas!



groene tuinmotor april

VROOOMMM, VROOOMMMMM!

groene tuinmotor mei


 Mijn groene tuinmotortje ronkt wat af hoor. Zo heb ik nu al weken lang radijs, spinazie, sla, tuinkers, oostindische kers (het blad) en kerstomaatjes uit dat kleine stukje grond geoogst. En er komt nog veel meer aan zoals lathyrus odoratus (siererwt waarvan je de peultjes en de blaadjes plus steeltjes ook kunt eten, maar het gaat vooral om de blommetjes die in grote hoeveelheden worden geproduceerd en die zo zalig ruiken), courgettes, vleestomaten, pompoenen en ook nog snackkomkommers. Inderdaad, wat de Britten heavy feeders noemen, in het Nederlands zoiets als gulzige eters. Die gulzige planten zijn echter geen probleem want onder dat flinterdunne laagje top aarde ligt, zoals je inmiddels weet, een giga hoeveelheid compost, hout as en kippenmest. Bon appetit plantjes, zullen we maar zeggen.

Voorlopig nog veel sla, radijs, spinazie, tuinkers etc. te oogsten totdat de gulzige groeiers groot genoeg zijn om de bak te vullen. Waarom? Simpel, waar radijs, sla en spinazie groeit, groeit geen onkruid. Is dat niet handig? En makkelijk? En lekker?



Dus, lieve lezer, mocht je zelf ook graag groenten en fruit verbouwen en heb je maar een klein plekje ter beschikking, probeer dan ook eens zo'n sleutelgat tuin/groene tuinmotor, of maak er 2, 3 of 4. Het onderhoud is minimaal ; beetje compost in het gat mikken zo af en toe plus een gietertje water en verder gaat de meeste van de geringe tijd die je er aan besteedt in de leuke dingen zitten zoals zaaien en smikkelen. En er met grote voldoening naar kijken, je in je handen wrijven, een klein dansje doen plus jezelf op de borst kloppen dat je zo'n slimmerd bent. Wie wil dat nu niet? Inderdaad! Dus, waar wacht je op?

copyright 2014 Y.E.W. Heuzen

PS Volgende keer maak ik de gelukkige winnaar van het insectenhotel bekend! Je kan nog steeds meedoen indien je dat nog niet hebt gedaan. Succes!


9 opmerkingen:

Loes zei

Dat is goed gegroeid zeg! Lekker zo groenten en fruit uit de eigen tuin. Ik heb om mijn tuintje vloertegels gelegd, dan sta je wat lekkerder en het kleed leuk af.

Notitieboekjes zei

Leuk, maar het staat niet echt netjes in onze tuin.

Thomas zei

Interessante achtergrondinformatie, waarvoor dank. Ik ben zelf ook zeker geïnteresseerd in de permacultuur en denk er zeker over te gaan experimenteren met de door jou omschreven sleutelgat methode.

Chris zei

Wat super zeg. Heel erg mooi gemaakt! Zo kan je lekker in de tuin zitten en erna staren.

Kim zei

Leuke foto´s zeg...

patricia zei

Leuke blog hoor.

Chantal zei

Dit blog ziet er fantastisch uit!

marcus lobenstein zei

Leuke tuintje goed gemaakt. Kwam hier eigenlijk voor de katten die er zo tof bijliggen haha.

Ruben zei

Wat heb je het toch weer mooi gemaakt hoor. Prachtig om te zien dat er toch nog een hoop mensen actief in de tuin aan het werken zijn!