donderdag 2 januari 2014

Een goed begin

is het halve werk. 2014 is amper begonnen of daar staat TuinTirades op de tuinscheurkalender van Romke van der Kaa en Paul Geerts.


 Schokkend, ik weet het, want vanaf vandaag is mijn blog TuinTirades in een klap wereldberoemd in Nederland en omstreken. Miljoenen mensen zullen mijn blogje bezoeken, in gejubel uitbarsten, een klein dansje doen en een reactie achterlaten. Of niet.

In ander nieuws vandaag: ook al is het hartje winter toch bloeit de tuin. En waarom ook niet? Er zijn een behoorlijk aantal planten die juist in de wintermaanden bloeien en zo de tuin wat opleuken. Zo staat op dit moment de Hamamelis in vuur en vlam
en ook de winter jasmijn staat te pronken in het winter zonnetje.
Er piept hier en daar al een ondeugend primulaatje onder het afgevallen blad uit. Beetje vroeg, die kleine dappere bloemetjes, maar niettemin van harte welkom.

Ook Helleborus X Orientalis Ice Princess draagt bij aan de feestvreugde, in smetteloos wit en met half opgerichte bloemen.
Met een beetje geluk bloeit zij al in november en gaat daar dan vrolijk mee door tot eind februari-begin maart.

Toch hoeft een plant niet echt te bloeien om mooi te zijn; hier een compositie van buxus, wat grasjes, Viburnum Tinus en Surprise de kat
 Sommige planten zijn zelfs mooi als ze reeds overleden zijn, zoals een aantal grassen die met hun skeletstengels de tuin aardig op pimpen in de wintermaanden. En mocht er nog sneeuw komen dan zullen zij je tuin omtoveren in een winter sprookje met extra bling.

En er bloeit nog meer op dit moment zoals Viburnum bodnantense "Dawn", een handjevol viooltjes, een enkele verdwaalde roos (Moonlight), wat goudsbloemen en zelfs nog wat Lathyrus! Sommige planten weten niet van ophouden, dat is duidelijk.

En al dat leuks doet het ook goed in een vaas. Nou ja, vaasje.

Ik probeer al jaren om het hele jaar rond iets in de tuin in bloei te hebben (en dat lukt aardig) en daarnaast ook om elke week bloemen uit de eigen tuin te scoren om een leuk boeketje van te maken. Soms is het meer tje dan boeket, maar een kniesoor die daar op let.

En, beste lezer, wat staat er bij jou op dit moment in bloei in de tuin en/of te pronken in een vaasje?



copyright 2014 Y.E.W. Heuzen




6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja,ja,ik ben er zo eentje,die iedere dag een blaadje afscheurt.Leuk blog om te lezen,ik ga vast heel vaak even kijken.
bij mij bloeit ,primulaatje,maagdepalm,3kl.viooltje,een enkel fairyroosje en witte dovenetel,winterjasmijn en ,,de vroegeling,,Hartelijke tuingroet,Anneke Broos*

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Welkom Anneke,

Ik ben ook altijd weer benieuwd wat de heren nu weer te melden hebben op tuingebied dus soms kijk ik stiekem alvast op de volgende dag, haha.

In de winter telt elk bloempje voor 10!

Helena Rentmeester zei

Meteen nieuwsgierig neem ik ook meteen een kijkje op je blog.
Eerste indruk: tuinfanaat + veel poezen, gelijk goed dus!
Bij mij bloeit ook nog van alles hoor. Goudsbloemen, campanula, viooltjes, zelfs nog een roos.



Corina zei

Ik vond je via een ander blog, leuk zeg, ook mijn tuin is een gezellig rommeltje, waar van alles groeit en bloeit, en waar ook het nodige eetbaars te vinden is. Hier bloeit een laatste stokroos, de winterjasmijn, een laatste roos, goudsbloemen, helleborus, dovenetel

Marian zei

Kijk nou dan, na een lange pauze toch maar weer aan het bloggen geslagen?

Larisa zei

mijn vrienden zeggen altijd dat ik een chaoot ben! als je naar mijn tuin kijkt, geef ik ze wel een beetje gelijk. maar ik houd daar wel van :). Mijn vriend die vond het op een gegeven moment niet meer leuk dus hebben we samen besloten de tuin deels te betegelen
. Het ziet er nu wat minder chaotisch uit:)