donderdag 31 maart 2011

Kleur bekennen

Vorig jaar herfst heb ik ruim 1600 bollen onder het grastapijt geschoven, een fluitje van een cent want dat kostte me een uurtje om alle bollen in een mand te doen, ze lekker door elkaar te husselen om vervolgens het groene grastapijt op te rollen en daar de bollen onder te schuiven. Tapijtje terugrollen en klaar!
 Maar toen begon het zware werk; het wachten! En het wachten duurde lang want we hadden een strenge en lange winter met veel sneeuw, kou en vorst. Maar eindelijk dan, eind februari ontrolde zich mijn magische bollentapijt. Het begon wat aarzelend met 1 hele krokus. Jeetje zeg, de rest zal toch hopelijk ook nog verschijnen? En jawel hoor, toen het eerste magere zonnetje begon te schijnen, kwamen er meer felgekleurde feestmutsen uit de aarde gesprongen. Hoe dat eruit zag? Kijk zelf maar.
De eerste verlegen kro-kusjes verschijnen, al vlot gevolgd door
zonnige winter aconieten en
tere sneeuwklokjes. En kijk, daar is de eerste iris. En dan gaat het ineens hard. Het is inmiddels maart en mijn magische tapijt roert haar staart want kijk eens wat een feest!
 Sneeuwklokjes, kro-kusjes, winter aconieten, irisen, botanische tulpjes, het kan niet op! En laten we onze vriendinnetjes, de Madeliefjes, niet vergeten.



Dat ik blij ben met mijn magische tapijtje zal duidelijk zijn. Maar hoe zit het met jou beste lezer? Beken jij al kleur? Zie ik daar niet een akelig groen tintje bij je verschijnen? ;-) Er is geen reden tot jaloezie hoor want het fijne van tuinieren is dat er altijd weer volgend jaar is. Knoop even in je oren dat je komende herfst eens flink uit je bol gaat qua bollen aanschaf en volgend voorjaar heb jij ook zo'n sprankelend kleurig tapijt.

Inmiddels zijn de irisen, tulpjes, winteraconieten, sneeuwklokjes en de meeste kro-kussen uitgebloeid maar mijn tapijt is werkelijk magisch want nu staan weer andere blommige sterren te stralen in het magische tapijt. Welke dat zijn? Mis de volgende aflevering van TuinTirades niet. Het tierigste tuinblog ter wereld. En omstreken!

copyright 2011 Y.E.W. Heuzen

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Wauw echt schitterend enne dit jaar ga ik ook een berg bollen kopen voor in de voortuin,bijna alles staat op de goede plek,er kan nog wat bij en dan bollen,ook kleurtjes want de hele tuin is fleurig,ik ga nog een keer naar je tapijtje kijken,fijne avond,liefs Joke.

Annet zei

Wat een geweldig gezicht! Ik heb helaas geen gazon in m'n tuin,dus jouw trucje doe ik niet na. Ik heb vorig jaar wel veel meer bollen geplant in de borders. Bij mij bloeien nog scilla, sneeuwroem hyacinth een enkel narcisje en de gewone tulpen in de knop.

Alexandra zei

Prachtig!!!

Ik heb geen bollen in mijn gras.
Ik ben druk met omheiningen en met bakken voor mijn moestuin.
De hele vensterbank staat vol met jonge zaailingen.
Ik heb stokrozen gezaaid en de camelia's komen nu net uit de knop.
Ik kan nergens anders aan denken dan aan de tuin.
Ik leef voor buitenleven.

Je hebt een super blog, Groeten, Alexandra.

natuurlijk-rijk zei

Geweldig gedaan, wat een kleurenpracht en zo simpel het gazon oprollen, ik zit altijd maar te klungelen met spleetjes in het gazon maken!

madame boerenerf zei

Slim, gewoon gazon oprollen! Ik ga dit najaar ook heel wat bollen planten in de boomgaard.

hilda zei

dat ziet er leuk uit! is dat eigenlijk gemakkelijk, zo'n gazon oprollen?

Gijsbertsen Garden zei

Wat prachtig! Ik sla er inderdaad wel een beetje groen van uit ;-)

Anoniem zei

Ik ben heel benieuwd hoe je het gras op kan rollen. Wij hebben vorig jaar nieuwe grasmatten gelegd, maar dat groeit toch vast?
Ik heb vol verwachting steeds de tuin afgespeurd naar voorjaarsbolletjes. Maar we hadden wel geteld 1 krokusje. Zou er graag meer hebben.....Dus ben erg benieuwd of je een verslagje voor ons wil maken hierover

Silvia zei

wat een beetje kleur na die lange grauwgrijze winterperiode toch kan doen ;-) Plots wordt iedereen opnieuw wat vrolijker !

Anoniem zei

Lekker veel kleur, daar word je blij van!

Heerlijk zo die lente! Hier staan ook massa's bloembollen!

Al lusten de muizen er ook wel pap van. En kan ik weer opnieuw beginnen.
Laat ik nou net vorige week bedacht hebben dat ik ook wel wat bollen in het gras kan planten!!

Groetjes Thea♥

Kräuterfraala Carola Hebentanz zei

Hi Jolanda,
wat een mooie blog heb je! Ik zou graag je weer te zien.
Enkele jaren geleden heb ik 400 bloembollen in de grond. De partij vierden de woelmuizen en bloeide het volgende jaar slechts narcissen en sneeuwklokjes.
Uw lente bloemen kunnen verwachten dat ik hoopvol voor de lente.

♥ Groetjes
Carola