maandag 16 november 2009

De keukentuin

Ja, je leest het goed, er is een tuin in mijn keuken. Nou ja, een klein tuintje dan.
Klein maar dapper en er groeit meer in dan je denkt. Zo staan er leuke varentjes te pronken ( 1 euro per stuk bij Ikea inclusief pot)
maar ook
bolgewasjes zoals vrolijke narcissen, lachende crocussen en decadente blauwe druifjes.
En laat ik niet de knapperige ruccola vergeten en
de sappige kropjes sla. Jawel, in mijn keuken groeien kropjes sla. Waarom niet? Zo hoef je nooit ver te lopen wanneer je op een slaatje bla wilt knagen en ze zien er nog leuk uit ook die kropjes, vind je ook niet?
Al dat moois fleurt mijn keuken heerlijk op in de grauwe wintermaanden en doet mijn tuiniers hart goed.
Zo kan ik toch nog tuinieren, zij het dan binnenskeukens i.p.v. buitenshuis.
En de keuken is een fantastische plek om te indoor tuinieren, vooral als je het groene gebeuren rond je kraan situeert. Heb je enig idee hoe vaak je per dag naar de kraan loopt? Heel vaak dus en iedere keer als je dat doet word je opgekleurd door al dat fleurigs, geurigs en smakelijks wat daar staat te groeien en te bloeien.
Uiteraard zet ik ook de bloemetjes binnen; hier zie je een kleurig november boeketje uit eigen tuin van diverse soorten asters, cosmea, zinnia en geurige trosroosjes. Zo kom ik de winter zonder tuinafkickverschijnselen door. En jij?

copyright 2009 Y.E.W. Heuzen

NB
Vaste bezoekers van Tuin Tirades hebben mijn blogje een tijdje moeten ontberen omdat ik het te druk had met andere zaken om te bloggen. Treurig maar waar.

14 opmerkingen:

Anna zei

dat staat inderdaad heel gezellig!
goede tip!

trudette zei

Wow , wat een prachtige 'binnentuin' zeg !
En wat staat alles er mooi bij, bij mij willen planten alleen buiten groeien , alles wat ik binnen zet gaat dood.
Geniet er van!
groetjes
trudette

Madelief zei

Hoi Yolanda,

Fijn dat je er weer bent! Het is inderdaad een flinke tuin die je op de vensterbank hebt staan. Het ziet er heel gezellig uit. Wat leuk dat jij nog zoveel mooie bloemen uit je tuin haalt. Bij mij staat er enkel nog Cosmea, de rest is allemaal weg :( Ik heb van het weekend weer wat bolletjes geplant (Spaanse hyacintjes). Het is wat laat, maar hopelijk pakken ze nog.

Fijne avond!

groetjes van Madelief

Anoniem zei

He he...je bent er weer!! Gelukkig,ik dacht die is met de noorderzon vertrokken!!(lol)

Fijn dat je er weer bent.

Pracht van een tuin heb je in je keuken! Nee bij ons niet,er is helemaal geen vensterbank en ook geen raam!! Helaas!

Groetjes Thea

Anne zei

dat maakt van je keuken niet allen een werk-, maar ook een genietplek:))

Fluitenkruid zei

Hoi Yolanda, dat is een tijd geleden zeg! Leuk je keukentuintje, zou ik ook wel willen maar ben bang dat het hier te donker is zonder raam.
Mooi kitten he? Ik ben naar een betrouwbare fokker gegaan die echt goed let op de neus en checkt op ziekten en werkt met stamboom. Ze hanteert ook heel streng de 12 weken maar we mogen wekelijks langs komen. Ze wordt het allermooiste kerstcadeau dat ik maar kan bedenken.
groetjes Jannet

marjolein zei

Ha, je bent er weer !!
Maar de oorzaak is zo te lezen minder leuk :((
Maar je binnentuintje en je vaas zien er prachtig uit en je blijft in de tuinsfeer he ?
Dag

Yolanda Elizabet Heuzen zei

Hallo allemaal!

# Anna: een van de leuke dingen van tuinieren is het delen van de pret met anderen. ;-)

# Trudette: dat genieten gaat zeker lukken en ik vermoed dat zelfs bij jou de bolgewasjes het goed zouden doen in huis want dat kan bijna niet mis gaan. ;-)

# Madelief: tis goed om weer terug te zijn. De lange blogafwezigheid was niet geplanned maar soms zijn er dingen die voor het bloggen gaan.
Ik ben erg blij met al die bloemen die nog in bloei staan in de tuin maar ik denk dat ik mijn laatste echte boeketje nu wel geplukt heb.

# Thea: tis leuk om weer terug te zijn. Jeetje, helemaal geen raam in je keuken, wat onhandig. Leuke foto van jezelf trouwens.

# Assayya: inderdaad, iedere keer als ik in de keuken kom, maakt mijn hart een sprongetje van blijdschap bij het zien van al dat moois.

# Jannet: jeetje, jij ook al geen raam in de keuken, wie verzint zoiets?

Je kitten is prachtig, ze heeft een mooi harmonieus gezichtje met alles op de juiste plek zodat zij goed zal kunnen ademhalen, eten en uit haar oogjes kan kijken zonder overmatige traanproductie. Fijn dat je zo'n goede fokster hebt gevonden. Zij is inderdaad het mooiste kerstgeschenk ever, zij het dan dat ze waarschijnlijk meer tijd IN dan ONDER de boom zal spenderen. ;-) Mijn eerste Persje Chuck had hetzelfde type gezichtje als jouw kleine prulletje en hij was zijn hele lange leven (19 1/2jr) goed gezond en o zo slim en lief.

# Marjolein: soms zit het wat tegen, het zij zo. Maar nu ben ik er weer en heb zin in bloggen.

Nu het weer minder is, is het fijn om een indoor tuintje te hebben, zo zonder verse bloemetjes en groentes vind ik het maar niets gedaan.

Anoniem zei

Hoi Yolanda wat leuk je bezoekje aan mijn blog en je berichtje,heb even op je blog gekeken,super!!ben dol op tuinieren,ik ga kijken waar je volgers staan en aanmelden,de foto`s van je keuken en mini tuintje zijn prachtig,net zoals het boeketje,whaa nu mis ik mijn hobbytuin,maar komt goed,zodra ik hier aan de tuintjes kan beginnen,groetjes Joke.

Antonia zei

Hallo Yolanda,
wat leuk je berichtje op mijn blog. Ik ben ook dol op tuinieren. De laatste bloemen heb ik al een tijdje geleden geplukt. Het enige wat ik nu nog doe is bladeren van de paadjes halen en een beetje wieden. De lavendeltuin is onlangs gesnoeid en nu kan ik overal goed bij. Ook de voortuin (buxusvakken met vrouwenmantel en catalpa's)houd ik netjes bij. Dit zijn 'aangelegde' tuinen, de rest is lekker wild en daar doen we niks aan ivm de egels en vogeltjes. Genoeg te doen dus. Ik ga eerst jouw blog eens op mijn gemakje bekijken. Fijne week gewenst, groetjes Anja

Marian zei

Tja, hoe kom ik de winter door?
Nou als het zo doorgaat met het weer bloeien volgende week de sneeuwklokjes ;-) en het is helemaal nog geen winter. . . . .
Hier twee enorme ramen in de keuken met in de vensterbank een rijtje blauwe flessen en geen planten, want die worden toch maar opgegeten door de katjes, hooguit een kweekbakje kattengras om de voorraad in stand te houden, maar daar blijft het bij.
Buiten op een tafeltje op het terras staat regelmatig wat leuks, dat probeer ik deze winter vol te houden.
Wat bloeit er nog ontzettend veel hè! Heerlijk!!
groetjes, Marian

Mama Muis zei

laat ik nou ook geen raam hebben.. alleen heel hoog, in het dak. Als ik daar wat neer zet eindigen de planten zeker als verdorde takjes... Maar het ziet er bij jou erg leuk en inspirerend uit zo.

Richtsje zei

Zoveel bolleboosjes al, wat luek!
Ik heb nog veel plezier van voor binnenshuisgekweekte hortensias en -roosjes. Nadat de goedheiligman hier vanmiddag zijn binnenvaart viert, ga ik de fruitbomen buiten snoeien met manlief. Ook tuinplezier natuurlijk. Trouwens, buiten heeft één hortensia de zomer in de bol! En de Schneewittchen roosjes op stam bloeien nog ook...

Anoniem zei

Hoi Yolanda,

Met ook een poezenknuffel voor je beesten......een award voor je blog. Op mijn blog kun je hem vinden, geniet er van.
Groet, Lavender